698 327 315 info@polinfor.pl

Nikomu nie trzeba już tłumaczyć, jak potężnym medium jest internet – korzystają z niego obecnie praktycznie wszyscy. To ogromny zasięg, który nie tylko warto, ale wręcz trzeba wykorzystać do promocji swojego biznesu. Biorąc pod uwagę, że sporo się zmieniło w ciągu ostatnich kilku lat (zwłaszcza dynamiczny rozwój mediów społecznościowych jest wart odnotowania), zmieniły się również sposoby na zaistnienie w internecie. Jak obecnie efektywnie promować swoją firmę? Ile to kosztuje, oraz czy trzeba powierzyć to zadanie profesjonalistom?

Tekst ten dedykujemy przede wszystkim małym firmom.

Po pierwsze – Google

Hegemonem i niekwestionowanym królem wyszukiwarek jest Google. Korzystamy z niego na co dzień, wyszukując interesujące nas frazy – nieważne, czy to przepis na idealną zupę pomidorową, czy usługi budowlane, bo właśnie planujemy remont. Od tego większość Polaków zaczyna – bez wychodzenia z domu można znaleźć firmy, które oferują to, czego akurat potrzebujemy. Nie ma tam twojego biznesu? Tracisz na samym starcie. Jednak jak znaleźć się w Google? Są dwa sposoby – pozycjonowanie i AdWords. Można spróbować samodzielnie poprowadzić kampanię reklamową, jednak jeżeli nie mamy doświadczenia, inwestując spory budżet, możemy dużo stracić i niewiele zyskać. Bez dogłębnej analizy fraz i ich konkurencyjności, bez zoptymalizowania pod nie firmowej strony www, można wydać dużo i nie zyskać nic. Jednak nadal to organiczne wyniki wyszukiwania  (czyli to,  co wyświetla się pod linkami sponsorowanymi) cieszą się większą klikalnością użytkowników, niż reklamy. A jak się tam znaleźć? Dzięki działaniom SEO. Pozycjonowanie obecnie jest usługą trudną i wymaga specjalistycznej wiedzy – znajomości wielu narzędzi, systematycznego monitorowania wyników, znajomości zasad działania algorytmów wyszukiwarki, itd. Z tego powodu samodzielne promowanie firmy w Google się po prostu nie opłaca. Warto jednak zdać sobie sprawę, że nawet z niewielkim budżetem, można osiągnąć rezultaty w postaci nowych klientów z firmowej strony i wyjść zdecydowanie na plus w porównaniu do poniesionych kosztów. Temat pozycjonowania rozwiniemy jeszcze w osobnym artykule.

Wniosek? Promowanie własnej firmy w Google lepiej powierzyć specjalistom. Jednak nie jest to jedyny sposób na promocję biznesu w internecie.

Po drugie – Facebook i media społecznościowe

Można dyskutować nad tym, czy Facebook jest dla każdego biznesu dobrym narzędziem, jednak jedno jest pewne – codziennie korzysta z niego bardzo dużo osób. Różnica między Google, a FB jest taka, że jest to zupełnie inny kanał dotarcia do potencjalnych klientów. Interesujące jest to, że nie musisz mieć nawet firmowej strony, aby wykorzystać potencjał największego medium społecznościowego – fanpage można założyć zupełnie za darmo i jest to bardzo łatwe. Prawda jest taka, że nikt nie zna twojego biznesu lepiej od ciebie – dlatego warto promować się na Facebooku, wykorzystując własną wiedzę z danej branży. Ale trzeba przyciągnąć ludzi, zostać zauważonym – pomoc znajomych jest zawsze mile widziana, jednak może nie wystarczyć. Kluczem jest dość regularna publikacja postów,  także inwestycja w promocję. System reklamowy FB jest bardziej przyjazny, niż AdWords i oferuje coś, czego nie ma Google – można bardzo precyzyjnie określić grupę docelową dla twojej firmy. Od lokalizacji, poprzez wiek i płeć, do zainteresowań – to bardzo precyzyjne narzędzie marketingowe przynosi wysoką efektywność, jeżeli jest dobrze wykorzystane.

Ciekawym serwisem społecznościowym, jest także Instagram. Tutaj jednak trudno będzie go wykorzystać, jeśli oferujesz np. usługi hydrauliczne. Ale jeżeli jesteś projektantem wnętrz, zajmujesz się rzemiosłem artystycznym, lub sprzedajesz ekologiczną i zdrową żywność – możesz dzięki Insta dotrzeć prosto do właściwej grupy docelowej. Temat Google+ oraz Twittera pomijam, ponieważ są to media które znajdują dość wąskie zastosowanie w promocji biznesu – co nie znaczy, że nie można ich wykorzystać jako wsparcia e-marketingowego.

Więcej na temat Instagrama tu: Instagram – czy ta platforma ma komercyjny potencjał? 

Po trzecie – inne serwisy w internecie

Tutaj wiele zależy od tego, jaki konkretnie biznes prowadzisz. Jeżeli coś sprzedajesz, warto poszerzyć zasięg wykorzystując Allegro. Dobrym sposobem są również lokalne serwisy ogłoszeniowe i  portale miejskie – to szczególnie dobry pomysł, jeżeli twoja firma prowadzi usługi ograniczone lokalizacją (restauracje, firmy budowlane, zabiegi kosmetyczne, itd.).  Warto także wykorzystać potencjał olx – to cieszący się bardzo dużą popularnością serwis, gdzie można za darmo umieszczać ogłoszenia. Co jeszcze możesz zrobić? Udzielać porad na tematycznych eksperckich forach internetowych (np. dla branży budowlanej – murator) i budować wizerunek swojej firmy, jako eksperta w danej branży. Te działania nie wymagają specjalistycznej wiedzy, ale będą dość absorbujące – warto jednak zainwestować swój czas, ponieważ rezultaty mogą być naprawdę dobre.

Krótkie podsumowanie. Jest kilka różnych sposobów na promocję firmy w internecie, w skrócie można je podzielić na dwie kategorie – wymagające inwestycji w usługi specjalistyczne, lub angażujące czasowo. Obecność w Google wymaga zainwestowania, ale w zamian można liczyć na bardzo dobre efekty. Warto także przyjrzeć się mediom społecznościowym – samodzielnie można osiągnąć wiele, jednak trzeba poświęcić czas na zaznajomienie się np. z systemem reklam na Facebooku, co może dla wielu być dużą przeszkodą. Jeżeli możesz poświęcić więcej własnego czasu na promowanie biznesu, zdecydowanie warto wykorzystać serwisy lokalne, umieszczać na nich ogłoszenia o swojej działalności, dobrym sposobem jest również udzielanie się na forach tematycznych i budowanie wizerunku eksperta.