698 327 315 info@polinfor.pl

Rzecz wydaje się bardzo prosta – wystarczy przecież wejść na google.pl i wpisać frazę, która nas interesuje i wtedy można zobaczyć na jakiej pozycji jest nasza strona.

Nic bardziej mylnego – w Google nic nie jest tak proste jak wydaje się na pierwszy rzut oka.

Jest kilka czynników, które sprawiają, że dla tej samej frazy (np. szkolenia bhp) wyświetlane są zupełnie różne wyniki wyszukiwania.

Personalizacja wyszukiwania

Czynnik, który wyeliminujemy jako pierwszy jest personalizacja wyszukiwania – czyli dostosowywanie listy stron na podstawie danych jakie Google zebrało o nas. Jeśli odwiedzamy jakąś stronę dość często może ona wyświetlać się wysoko np. w top3. Może też być dokładnie odwrotnie i nie będzie ona widoczna.

Personalizacja jest ustalana na podstawie historii przeglądarki – tak więc należy to wyeliminować przełączając przeglądarkę w tryb prywatny. Jak to zrobić? Pokażę na przykładzie dwóch najpopularniejszych – Firefox i Chrome.

 Tryb prywatny Firefox

Najpierw klikamy menu (w prawym górnym rogu przeglądarki, poniżej czerwonego przycisku „zamknij)

firefox_priv_menu

Następnie wybieramy opcję „Nowe okno prywatne”

firefox_priv

I mamy Firefoxa bez personalizacji – w takim trybie zobaczymy wyniki wyszukiwania Google tak jak widzą je inni użytkownicy, którzy jeszcze nie odwiedzili naszej strony.

firefox_priv1

Tryb prywatny Chrome

Najpierw klikamy menu (w prawym górnym rogu przeglądarki, poniżej czerwonego przycisku „zamknij)

chrome_priv_menu

Następnie wybieramy opcję „Nowe okno incognito”

chrome_priv

I mamy Chrome bez personalizacji – w takim trybie zobaczymy wyniki wyszukiwania Google tak jak widzą je inni użytkownicy, którzy jeszcze nie odwiedzili naszej strony.

chrome_priv_window

Ustawienie lokalizacji

Od kilku lat frazy ogólnopolskie takie jak np. „szkolenia bhp” nie są już wyświetlane w sposób jednakowy w całej Polsce. Dla takich fraz wyniki są dostosowywane do lokalizacji z jakiej nasz komputer łączy się z internetem.

Dlatego wyniki wyszukiwania będą inne i pozycje poszczególnych stron będą się różniły kiedy wyszukujemy w Krakowie a kiedy w Warszawie. Oprócz tego lokalizacja ustawiana automatycznie zależy nie od tego gdzie rzeczywiście się znajdujemy ale od tego jakie dane udostępnia nasz usługodawca internetowy. Moja firma znajduje się w Rybniku jednak Netia udostępnia ogólną lokalizację na województwo i mam ustawione automatycznie Katowice.

Jakie są różnice w pozycjach stron?

Fraza szkolenia bhp wyszukiwana z Warszawy:

szkoleniabhpwarszawa

Fraza szkolenia bhp wyszukiwana z Krakowa:

szkoleniabhpkrakow

Jak widać na powyższych zrzutach ekranu, różnice są bardzo duże.

Jak sprawdzić ustawioną w Google lokalizację i ją zmienić?

Zacznijmy od przełączenia przeglądarki w tryb prywatny.

Następnie wchodzimy na google.pl i wpisujemy naszą frazę np. szkolenia bhp

Klikamy na „Narzędzia wyszukiwania” (przycisk poniżej pola wyszukiwania Google), pojawi się menu, którego ostatnią pozycją jest właśnie lokalizacja (w Chrome może się nie wyświetlić).

lokalizacja

Tak oto sprawdziliśmy jaka jest automatycznie ustawiana lokalizacja – można się czasem mocno zdziwić.

Dalej klikamy w tą pozycję (nazwę miasta) i wyświetli się menu jak na obrazku poniżej.

lokalizacja_zm1

Klikamy w pole „Wpisz miasto” i kasujemy to co jest – teraz wpisujemy interesującą nas lokalizację np. Warszawa, klikamy „Ustaw” i gotowe.

Polecam zabawę z tą opcją – zwłaszcza jeśli nasza strona jest pozycjonowana na frazy ogólnopolskie – można zaobserwować jakie są różnice w poszczególnych lokalizacjach.

Lokalizacja automatyczna nie dotyczy wyszukiwania lokalnego – dla zapytania „szkolenia bhp Warszawa” wyniki wyszukiwania będą takie same bez względu na lokalizacje osoby wyszukującej.