698 327 315 info@polinfor.pl

Instagram nie kojarzy się zbyt biznesowo. W najlepszym razie można spotkać się z komentarzami, że to taka zagraniczna fotka.pl. Panuje przekonanie, że roi się tam od gimnazjalistów, głównie dziewcząt wrzucających swoje ofiltrowane selfie, no – może w najlepszym razie można trafić na licealistów. Takie podejście do Instagrama to przejaw ogromnej ignorancji. Tak, to prawda że główna grupa docelowa tej platformy jest młoda – 95% użytkowników ma mniej niż 35 lat. Jednak – społeczność jest sześciokrotnie bardziej aktywna niż ta na Facebooku. A to powinno dać do myślenia.

O co tyle szumu?

W roku 2012 serwis został kupiony przez Facebooka. Instagram rozwija się bardzo dynamicznie – szybko przybywa użytkowników. To dobra wiadomość, ponieważ rośnie również zasięg potencjalnych odbiorców.  Zasady funkcjonowania są proste – jest to aplikacja na smartfony (działająca obecnie pod wszystkimi dostępnymi systemami operacyjnymi),  która umożliwia publikację zdjęcia w charakterystycznym kwadracie, można dodać różne efekty kolorystyczne (czyli filtry), hasztagi i opis. I już, gotowe – teraz tylko czekasz na lajki i obserwatorów. Prosta publikacja i łatwość zdobycia lajków sprawia, że liczba, wrzucanych na Instagram zdjęć, gwałtownie rośnie.  Tak, to prawda – większość wrzucanych materiałów jest niskiej jakości, jednak to samo dotyczy każdego kanału social media. Największą siłą serwisu są użytkownicy, którzy mają rozbudowane i liczne grono odbiorców – to doskonały sposób na wypromowanie marki, można też dotrzeć bezpośrednio do klientów – to bardzo skuteczny marketing!

Co sprzedaje się na Instargramie?

Głównie wszelkie towary związane z kategorią lifestyle – oryginalne ubrania, biżuteria, ekologiczna żywność, dodatki do wnętrz, wszelkie produkty handmade… Trochę tego jest. Jak działa skuteczna promocja na Instagramie? Są dwie drogi – założenie profilu dla marki lub skorzystanie z popularności innych użytkowników. Jednak najskuteczniej zadziała połączenie obu sposobów. Tutaj do przodu mają małe biznesy – sklepy internetowe z dobrej jakości, niszowymi produktami, o unikalnym wzornictwie, start-upy subskrypcyjne (żywnościowe, upominkowe, itd.) czy osoby, które prowadzą małe manufaktury. To właśnie tego szuka najcenniejsza grupa obecna na Instagramie – rzeczy oryginalnych, wysokiej jakości, zdrowych i ekologicznych. Dla dużych marek ten serwis może być miejscem do stworzenia wartościowego public relations. Budowanie świadomości marki, zdobywanie nowej grupy docelowej, kreowanie pozytywnego wizerunku – dla wielkich graczy to cenne narzędzia marketingowe.

Przykłady na opornych

https://instagram.com/happysocksofficial/ – bardzo „instagramowy” produkt, jakim są kolorowe i oryginalne skarpetki. Zdjęcia z tym produktem pojawiają się regularnie na profilach wielu popularnych użytkowników, co bardzo szybko buduje szeroką grupę odbiorców. Wystarczy spojrzeć na to, jak bardzo popularny jest ten profil.

https://instagram.com/cudmiodbox/ – polski start-up subskrypcyjny z dobrej jakości, ekologiczną żywnością. Profil jest obserwowany przez ponad 3 tysiące osób, najnowsze zdjęcia mają powyżej 100 lajków. To doskonały przykład wykorzystania potencjału Instagrama, produkty promowane są także przez innych użytkowników, którzy posiadają profile o tematyce kulinarnej – to pozwala dotrzeć do osób bezpośrednio zainteresowanych prezentowanym asortymentem.

https://instagram.com/dilmahpolska/ – tym razem duży gracz. Wysokiej jakości materiały budują pozytywne skojarzenia z produktem. Marka zbudowała swój profil na Instagramie odddając go pod opiekę innym, popularnym użytkownikom – dzięki temu pojawiały się nie tylko dobre zdjęcia, ale również przybywało obserwatorów. Obecnie spadła regularność dodawania zdjęć, jednak ten przykład pokazuje, że potencjał Instagrama został również zauważony przez znane i wielkie korporacje.

Podsumowanie

Instagram nie jest tak wszechstronnym kanałem social media, jak Facebook. Nie polecam go każdemu. Jednak dobrze wykorzystany, potrafi zdziałać więcej, niż inne sposoby promocji – wszystko zależy do tego, jaki prowadzisz biznes. Posiadanie konta na Instargamie z pewnością opłaci się tym, którzy sprzedają towar poszukiwany przez użytkowników serwisu – rzeczy oryginalne, najlepiej ręcznie wykonane, boksy subskrypcyjne, ekologiczna żywność, elementy wystroju wnętrza (plakaty, grafiki, detale dekoracyjne). Wychodzi na to, że sprawdza się dobra zasada marketingowa – jeśli grupa docelowa, do której chcesz kierować swoje usługi lub produkty, jest obecna na danym kanale social media, to twoja firma też powinna tam być.