Blog polinfor.pl

Chcesz wiedzieć więcej o internetowym marketingu? Zapraszamy!

Instagram – czy ta platforma ma potencjał komercyjny?

Instagram nie kojarzy się zbyt biznesowo. W najlepszym razie można spotkać się z komentarzami, że to taka zagraniczna fotka.pl. Panuje przekonanie, że roi się tam od gimnazjalistów, głównie dziewcząt wrzucających swoje ofiltrowane selfie, no – może w najlepszym razie można trafić na licealistów. Takie podejście do Instagrama to przejaw ogromnej ignorancji. Tak, to prawda że główna grupa docelowa tej platformy jest młoda – 95% użytkowników ma mniej niż 35 lat. Jednak – społeczność jest sześciokrotnie bardziej aktywna niż ta na Facebooku. A to powinno dać do myślenia. O co tyle szumu? W roku 2012 serwis został kupiony przez Facebooka. Instagram rozwija się bardzo dynamicznie – szybko przybywa użytkowników. To dobra wiadomość, ponieważ rośnie również zasięg potencjalnych odbiorców.  Zasady funkcjonowania są proste – jest to aplikacja na smartfony (działająca obecnie pod wszystkimi dostępnymi systemami operacyjnymi),  która umożliwia publikację zdjęcia w charakterystycznym kwadracie, można dodać różne efekty kolorystyczne (czyli filtry), hasztagi i opis. I już, gotowe – teraz tylko czekasz na lajki i obserwatorów. Prosta publikacja i łatwość zdobycia lajków sprawia, że liczba, wrzucanych na Instagram zdjęć, gwałtownie rośnie.  Tak, to prawda – większość wrzucanych materiałów jest niskiej jakości, jednak to samo dotyczy każdego kanału social media. Największą siłą serwisu są użytkownicy, którzy mają rozbudowane i liczne grono odbiorców – to doskonały sposób na wypromowanie marki, można też dotrzeć bezpośrednio do klientów – to bardzo skuteczny marketing! Co sprzedaje się na Instargramie? Głównie wszelkie towary związane z kategorią lifestyle – oryginalne ubrania, biżuteria, ekologiczna żywność, dodatki do wnętrz, wszelkie produkty handmade… Trochę tego jest. Jak działa skuteczna promocja na Instagramie? Są dwie drogi – założenie profilu dla marki lub skorzystanie z popularności innych...

Mac kontra Windows

Wielkie konflikty o fundamentalnym znaczeniu – iPhone czy Samsung Galaxy? Hamburger czy pizza? Londyn czy Nowy Jork? I wreszcie – Windows czy Mac OS? Rzucają się wszyscy sobie nawzajem do gardeł, wyzywają od hipsterów, albo cebulaków, patrzą na siebie spod byka i parskają z niesmakiem… Dobra, chyba trochę za daleko zabrnęliśmy. Poruszam ten temat na naszym firmowym blogu, nie bez powodu. Ostatnio w naszej firmie pojawił się obcy – MacBook Pro mu na imię – ma ponad 15 cali, jabłko mu się jarzy złowrogo, cały z amelinium jest… Ok, ok – koniec żartów, teraz będzie na poważnie. Zanim jednak zacznę, dodam istotną informację na swój temat – jestem pogromczynią laptopów. Wykrywam wszystkie wady, u mnie sprzęt komputerowy przechodzi prawdziwy BootCamp i rzadko wychodzi z tego doświadczenia cało. W swojej niezbyt długiej karierze doprowadziłam do skraju totalnego załamania trzy laptopy (jeden, dzięki Bogu, był u mnie tylko na kilka miesięcy).  Wszystkie od nowości. Acer Aspire (świeć laptopowy bożku nad jego mechaniczną duszą) po niecałych trzech latach ze mną wygląda, jakby przetrwał II wojnę światową – doświadczył wymiany matrycy, wymiany płyty głównej, wymiany gniazda zasilania, padło w nim wejście na audio, została wymieniona klawiatura (bo poodpadały klawisze), przy podnoszeniu plastiki trzeszczą z przerażenia, a oryginalny zasilacz został zagryziony przez psa jak miał raptem miesiąc (zasilacz miał miesiąc, pies z pół roku). Myślicie, że nie jest tak źle i ubarwiam tę historię? Niestety – to sama prawda. Ostatecznie pożegnałam się z nim z radością, ponieważ pod koniec pobytu u mnie, dysk zaczął wydawać odgłosy agonii. W tym oto dniu pod moją pieczę trafiło Lenovo. Przywitało mnie radośnie – bluescreenem i bolesnym przytrzaśnięciem...

Śmierć pozycjonowania

To się w sumie robi powoli śmieszne. Po raz kolejny trafiam w szeroko pojętych mediach na artykuł o tym, że pozycjonowanie się kończy, branża umiera, a ostatni gasi światło. O tyle mnie to fascynuje, że te globalne trendy zdają się jakoś kompletnie mijać z rzeczywistością, w jakiej funkcjonuje nasza firma. Być może działa tutaj paradoks w stylu, że ktoś zrobił coś niemożliwego dlatego, że nikt mu nie powiedział, że to niemożliwe. Wychodzi na to, że powinniśmy zwijać manatki i uciekać niczym szczury z tonącego statku. A może my się w ogóle nie zajmujemy pozycjonowaniem stron, tylko czymś innym? Co na to ogólnodostępne źródło wiedzy dla wszystkich? Cóż… Według Wikipedii pozycjonowanie jest synonimem optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, a idzie to tak: Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang.search engine optimization, SEO; zwana także pozycjonowaniem) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie opiera się na ciągłym poznawaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywaniu kodów serwisów internetowych do aktualnych algorytmów wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji danego serwisu na liście wynikowej. W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang.off-page) a optymalizacją stron (ang.on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie. Pierwszy z terminów odnosi się do działań prowadzonych poza docelową witryną (np. Link building), zaś optymalizacja w takim kontekście oznacza działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej (wpływające na jej budowę, treść i strukturę). Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe takie jak Google+, Facebook, Twitter, które są zintegrowane zazwyczaj z daną stroną internetową. Ostatnie zdanie jest co...

Google+ dla firm lepszy niż Facebook?

Google+ często jest stawiany w roli konkurenta Facebooka. Jednak z moich obserwacji wynika, że to dwie zupełnie różne platformy społecznościowe. Fanpage na FB to przede wszystkim gigantyczne możliwości w zakresie komunikacji z klientami – budowanie relacji, informowanie o nowych produktach i usługach, trafianie do precyzyjnie dobranej grupy docelowej. Więc po  co komu g+? Regularnie prowadzona strona google+ to przede wszystkim szansa na pozyskanie dodatkowego ruchu z wyszukiwarki. Jak to działa? Bardzo prosto. Google stawia na coraz większą personalizację wyników wyszukiwania, już od dawna wyniki są zróżnicowane pod względem lokalizacji. Z jednej strony to dobra rzecz – jeśli mieszkasz w Gdańsku i wpiszesz frazę „warsztat samochodowy” to nie szukasz przecież firmy z Warszawy. Na tę frazę oba miasta mają zupełnie różne wyniki, dopasowane lokalnie. Jednak to, co się najbardziej zmieniło w ostatnich latach, to sposób wyświetlania stron – nad organicznymi wynikami pojawiły się mapki. Jeśli masz wykupioną usługę pozycjonowania, to strona twojej firmy znajdzie się dopiero za nimi. I tutaj właśnie odpowiem na zadane w nagłówku pytanie. Jedynym sposobem, by strona firmowa znalazła się w mapkach jest założenie g+.   Czy to wystarczy? Nie. Jeszcze nie tak dawno temu wystarczyło posiadać konto na g+, by strona firmowa wyświetlała się w mapkach na lokalne frazy. Obecnie mało, że opłaca się reularnie aktulizować stronę g+, to jeszcze warto dbać o to, by pojawiały się na niej opinie, oceny i komentarze. Oczywiście, im bardziej konkurencyjna fraza w Google, tym więcej trzeba zainwestować w g+. Czy to się opłaca? Na przykładzie jednej ze stron klientów – regularne dodawanie wpisów sprawiło, że strona pojawiła się mapkach. W efekcie ruch wzrósł na profilu g+ o 155%!...

O promocji strony firmowej w internecie

Dzisiaj praktycznie każda firma posiada już stronę www. Jest to obecnie chyba bardziej powszechne, niż wizytówki. Kiedyś wydawało się, że strona internetowa, to może co najwyżej przynieść prestiż, wydawała się niepotrzebnym zbytkiem. Ale obecnie kiedy z internetu korzysta ok. 60% społeczeństwa* to brak firmowej strony oznacza realne ekonomiczne straty dla biznesu. Jednak sama strona nie wystarczy – użytkownicy (czyli potencjalni klienci) muszą jakoś się niej znaleźć. Są trzy podstawowe sposoby na to, by wykorzystać internet do zdobywania klientów: pozycjonowanie, reklamy AdWords i social media. *źródło: http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2014/14/zobacz-ilu-polakow-ma-dostep-do-internetu.aspx POZYCJONOWANIE Obecnie nie ma sensu podawać definicji pozycjonowania, ponieważ jest to znacznie popularniejsza usługa, niż wtedy kiedy nasza firma rozpoczynała działalność na tym rynku. Pozycjonowanie ma naprawdę kluczowe znaczenie w marketingu internetowym, jednak nie jest wcale tak łatwo dobrać odpowiednie frazy. To prawda, że najbardziej ogólne słowa (np. książki) mają największą liczbę wyszukiwań, ale to nie znaczy, że opłaca się w to inwestować. Wiele ogólnych fraz ludzie wpisują nie po to, by znaleźć firmę, lecz po to by poznać definicję, lub zdobyć ogólną wiedzę na dany temat. Drugą istotną kwestią jest zasięg działalności – jeżeli Twoja firma operuje w określonej lokalizacji, to nie ma sensu promowanie strony na ogólnopolskie frazy. Dobrze zrobione pozycjonowanie powinno być opłacalne dla obu stron – Twoja firma powinna poprawić wynik sprzedaży, by móc inwestować w SEO. Pozycjonowanie gwarantuje obecność firmowej strony w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania, która nadal są zdecydowanie preferowane przez użytkowników. Jeśli ruch pochodzi z dobrze dobranych pod działalność firmy fraz, to jest gwarancję rozwoju i zwiększenia sprzedaży.  SOCIAL MEDIA Facebook jest gigantem w kategorii mediów społecznościowych i nikt nie ma, co do tego wątpliwości. Korzystają...

Jak poprawnie sprawdzać pozycje strony w Google?

Rzecz wydaje się bardzo prosta – wystarczy przecież wejść na google.pl i wpisać frazę, która nas interesuje i wtedy można zobaczyć na jakiej pozycji jest nasza strona. Nic bardziej mylnego – w Google nic nie jest tak proste jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Jest kilka czynników, które sprawiają, że dla tej samej frazy (np. szkolenia bhp) wyświetlane są zupełnie różne wyniki wyszukiwania. Personalizacja wyszukiwania Czynnik, który wyeliminujemy jako pierwszy jest personalizacja wyszukiwania – czyli dostosowywanie listy stron na podstawie danych jakie Google zebrało o nas. Jeśli odwiedzamy jakąś stronę dość często może ona wyświetlać się wysoko np. w top3. Może też być dokładnie odwrotnie i nie będzie ona widoczna. Personalizacja jest ustalana na podstawie historii przeglądarki – tak więc należy to wyeliminować przełączając przeglądarkę w tryb prywatny. Jak to zrobić? Pokażę na przykładzie dwóch najpopularniejszych – Firefox i Chrome.  Tryb prywatny Firefox Najpierw klikamy menu (w prawym górnym rogu przeglądarki, poniżej czerwonego przycisku „zamknij) Następnie wybieramy opcję „Nowe okno prywatne” I mamy Firefoxa bez personalizacji – w takim trybie zobaczymy wyniki wyszukiwania Google tak jak widzą je inni użytkownicy, którzy jeszcze nie odwiedzili naszej strony. Tryb prywatny Chrome Najpierw klikamy menu (w prawym górnym rogu przeglądarki, poniżej czerwonego przycisku „zamknij) Następnie wybieramy opcję „Nowe okno incognito” I mamy Chrome bez personalizacji – w takim trybie zobaczymy wyniki wyszukiwania Google tak jak widzą je inni użytkownicy, którzy jeszcze nie odwiedzili naszej strony. Ustawienie lokalizacji Od kilku lat frazy ogólnopolskie takie jak np. „szkolenia bhp” nie są już wyświetlane w sposób jednakowy w całej Polsce. Dla takich fraz wyniki są dostosowywane do lokalizacji z jakiej nasz komputer łączy się...

Facebook poradnik: jak administrować fanpage?

1. Przełącz Facebooka w tryb zarządzania fanpage Po zalogowaniu na swoje konto na fb należy w prawym górnym rogu wybrać „Korzystaj z Facebooka jako:” i wskazać fanpage, którym chcemy zarządzać. W przykładzie poniżej wybieram fanpage mojej firmy. 2. Przejdź do ustawień 3. Wybierz z menu Role na stronie Po lewej wyświetli się menu wszystkich ustawień – należy kliknąć „Role na stronie”. 4. Dodaj administratora Poniżej już obecnie dodanych kont można dodać nowe (jak na obrazku). W polu należy wpisać login lub e-mail konta, które ma otrzymać rolę administratora i zapisać zmiany. 5. Gotowe. Jeśli nie masz możliwości zarządzania swoim firmowym fanpage jako administrator to poproś o nadanie takich uprawnień przez osobę, która tworzyła fanpage. Możliwe jest też odzyskanie firmowego fanpage pisząc do administracji...

Jak pozycjonować? Część I

Kurs pozycjonowania czas zacząć! Pozwolę sobie zacząć od kilku słów o sobie. Nazywam się Michał Możejko, jestem właścicielem firmy polinfor spółka z o. o. i profesjonalnie zajmuję się pozycjonowaniem od 2006 roku. Wcześniej interesowałem się tą dziedziną na potrzeby moich stron internetowych i ich promocji – co działało znakomicie. Te kilka lat doświadczeń w pozycjonowaniu pozwoliło mi zebrać całkiem sporo przydatnych informacji o tym jak to się robi żeby być w TOP. Tymi informacjami zamierzam się podzielić – za darmo. Podstawy pozycjonowania Obecnie na polskim rynku istnieje właściwie tylko jedna wyszukiwarka – google.pl a co za tym idzie skupimy się na technikach i wiedzy na temat pozycjonowania w tej właśnie wyszukiwarce. Przy okazji wspomnę, że uważam taki „monopol” za szkodliwy dla rynku, przydała by się konkurencja. Indeksacja strony – jest to absolutna podstawa, pierwszym krokiem jaki należy wykonać przy pozycjonowaniu jest umieszczenie naszej strony www w zasobach wyszukiwarki. Zacznijmy od sprawdzenia tego czy nasza domena nie została już czasem zaindeksowana – w google wpisujemy komendę: site:adres-strony.pl (przykład: site:polinfor.pl). Jeśli widzimy komunikat „Podana fraza – site:http://adres-strony.pl/ – nie została odnaleziona.” to oznacza, że musimy naszą stronę dodać. Najłatwiej jest to zrobić używając narzędzi do szybkiego indeksowania stron – ja lubię http://www.indexkings.com/ – w dużym polu tekstowym wpisujemy adres naszej strony w postaci: http://adres-strony.pl/ i wysyłamy formularz klikając przycisk „RAPID INDEX!”. Teraz wystarczy pozostawić przeglądarkę otwartą na kilka godzin. W tym czasie nasz domena będzie wysyłana w wielu miejscach w internecie – dzięki temu poinformujemy roboty wyszukiwarek o jej istnieniu i zachęcimy do dodania do ich zasobów.   Co jeśli strona już jest w wyszukiwarce? Wtedy warto przyjrzeć się temu jak...

Czy pozycjonowanie się opłaca?

Jak zarabiają strony www? Mówiąc o pozycjonowaniu, czyli właściwie reklamie strony w wynikach wyszukiwania Google tak naprawdę mówimy o metodzie zwiększania ilości osób odwiedzających stronę. Strona internetowa firmy usługowej zarobi kiedy ktoś zainteresuje się ofertą i skontaktuje z firmą. Sklep internetowy zarabia kiedy ktoś dokonuje w nim zakupów. Skąd ludzie wchodzą na strony i do sklepów internetowych? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – 90% osób korzysta z wyszukiwarki Google i to właśnie tam znajdują firmy i sklepy. Najwięcej osób odwiedzi te strony, które znajdują się na szczycie wyników wyszukiwania – po to jest pozycjonowanie, żeby umieścić tam stronę Twojej firmy. Komu pozycjonowanie opłaci się najbardziej? Na pierwszym miejscu postawił bym małe firmy usługowe, zwłaszcza świadczące usługi dla innych firm (business to business). Najwięcej zyskają firmy o zasięgu lokalnym – najłatwiej będzie im zdobyć klientów przy bardzo niskim koszcie (200 do 400zł miesięcznie). Na drugim miejscu sklepy internetowe o specjalistycznym asortymencie i wyspecjalizowane firmy handlowe – tutaj prawdę mówiąc bez pozycjonowania nie da się zaistnieć w internecie, no chyba, że płacąc za drogą reklamę w systemie Google Adwords. Oba powyższe przykłady odnoszą się do pozycjonowania jakie najczęściej oferujemy i wykonujemy – są to pakiety słów kluczowych związanych z działalnością danej firmy. Jest to wydatek od 200 zł za pozycjonowanie nawet 10 słów kluczowych (lokalne). Pozycjonowanie wysokobudżetowe na słowa gdzie konkurencja jest ogromna opłaci się głównie dużym sklepom internetowym ze sporym budżetem na reklamę. Nie w każdej branży wydatek kilkudziesięciu tys. miesięcznie się zwróci. Jak wyliczyć ile zysków da pozycjonowanie? Za przykład posłużą moje ulubione małe firmy usługowe. Firma BHP. Jak wiemy obsługa bhp jest potrzebna każdej firmie a właściciele...